Osobní rozvoj a kreativita

Slyšela jsem už tolik příběhů o tom, jak si někdo v dětství vyslechl např. tuto větu: "Maruško, nezpívej, to se nedá poslouchat." A z malé Marušky je najednou čtyřicetiletá Marie, která už třicet let tvrdí, že neumí zpívat. Když potom nějaká událost nebo příležitost zpívat nastanou, je v rozpacích, má knedlík v krku, hrůzu v očích a raději by byla někde jinde. Uvnitř sebe by si ale tak ráda zazpívala. Svobodně, s radostí a lehkostí. A možná, že Marie i občas zpívá, asi i moc pěkně, ale jenom když je úplně sama a má jistotu, že jí nikdo neslyší. Jako příklad uvádím zpěv, ale lze si dosadit jakoukoliv činnost, která nám v dětství nebo mládí třeba hned dokonale nešla. A podobná poznámka někoho dospělého způsobila, že se v nás přirozený proud hravosti a autentického zkoušení si něčeho "jen tak" ze zájmu nebo pro radost náhle zastavil. Mnoho let pracuji s profesionálními umělci a nestačím se divit, kolik z nich (ač velmi talentovaných, úspěšných a nejlepšími kritikami oceňovaných a uznávaných) jsou nadále přesvědčeni o tom, že nejsou "dost dobří". Schopnost sebereflexe a určitá míra sebekritiky jsou určitě zdravá věc, na druhou stranu, co je to za zvláštní stav věčné nespokojenosti?
Pojďme společně hravou formou zkoumat ryzí chuť něco tvořit, zkoušet si, objevovat a rozvíjet. Dát konkrétní podobu našim nápadům, vyjádřit svůj vnitřní svět a sdílet ho se světem okolním.
Jako velmi mladé studentce mi bylo ctí potkat se osobně s významným autorem, divadelníkem a pedagogem prof. Ivanem Vyskočilem a jeho spolupracovníky. Studovala jsem a následně pedagogicky působila na Katedře autorské tvorby a pedagogiky (DAMU), kterou v devadesátých letech založil. Kreativita, svobodné zkoumání, živá laboratoř, psychosomatické disciplíny, hlas, pohyb, prostor, autorství, práce s textem, přednes, řečové jednání, dialogické jednání, hra a hravost, autenticita, živá komunikace, upřímné přání pedagoga, aby se jeho studentům dařilo, motivace, naslouchání se zájmem, vstřícná pozornost, lidskost, řemeslná poctivost, hodiny a hodiny opakování a tázání se z mnoha možných perspektiv, konstantní reflexe, rozvoj fantazie… To a mnoho dalších slovních obratů mi vyvstává při vzpomínce na tohoto jedinečného člověka a na atmosféru s ním spojenou.
Pokud jste umělkyně, pedagožka, absolventka školy nastupující do praxe, začínající autorka, nebo uchazečka o studium nějakého kreativního oboru a potřebujete podpořit Vaše nápady nebo tvorbu, moc ráda se s Vámi podělím o svoje pedagogické zkušenosti. Formou praktických sebezkušenostních a seberozvojových cvičení (práce s hlasem, řečí, pohybem, výrazem) dáme prostor Vašim inspiracím a vizím. Studio Strom je bezpečná, nehodnotící zkušebna, kde se můžeme plně soustředit.